Ostoskori: (0)

Oppitunti Category: Ruokapalveluala

Vastuulliset hankinnat ruokapalveluyrityksessä

Vastuulliset hankinnat ruokapalveluyrityksessä Kestävillä ja vastuullisilla hankinnoilla pyritään: pienentämään jätemääriä ja haitallisia päästöjä edistämään luonnonvarojen kestävää käyttöä parantamaan tuotannon sosiaalista ja eettistä kestävyyttä Moduuleissa 2 ja 3 käytiin läpi vastuullisia ruokavalintoja, jotka ovat merkittävin ammattikeittiön hankinta. Tässä oppitunnissa puhumme hankinnoista yleisesti. Ympäristökriteerit hankinnoissa Monessa yrityksessä lyhyen aikavälin hinta ohjaa hankintoja. Ympäristö- tai eettisten kriteerien asettaminen …

Vastuulliset hankinnat ruokapalveluyrityksessä Lue lisää »

Ohjaa asiakasta vastuullisempiin valintoihin

Vastuullinen ammattilainen ohjaa asiakasta kestävämpiin valintoihin Asiakkaiden mielenkiinto ruuan ympäristövaikutuksia, eettisyyttä, alkuperää ja terveellisyyttä kohtaan lisääntyy jatkuvasti. Sosiaalinen ja fyysinen ympäristömme sekä ihmisen biologinen toiminta ohjaa meitä kuitenkin helposti kohti epäterveellisiä ja epäekologisia valintoja. Tämänhetkisessä maailmassa nopeat ja helpot ruokavalinnat ovat usein epäterveellisiä. Tuuppaamalla lempeästi kohti parempia valintoja Teemme arjessa tuhansia päätöksiä päivässä. Jokaisen päätöksen …

Ohjaa asiakasta vastuullisempiin valintoihin Lue lisää »

Vastuullinen viestintä ruokapalvelualalla

Vastuullinen viestintä ruokapalvelualalla Viestintä, markkinointi tai myynti eivät välttämättä kuulu juuri sinun työnkuvaasi. Totuus kuitenkin on, että me kaikki viestimme kaiken aikaa. Ammattilaisen on hyvä ymmärtää, mitä on vastuullinen viestintä. Vastuullisuus viestinnässä voi tarkoittaa kahta asiaa: Tehdään viestintää vastuullisesti. Viestitään yrityksen vastuuullisuudesta. Mikä on viestintää? Viestintä on vuorovaikutusta. Viestimme jatkuvasti toisillemme esimerkiksi seuraavin keinoin: sanat, …

Vastuullinen viestintä ruokapalvelualalla Lue lisää »

Vastuullinen asiakaspalvelun ammattilainen

Vastuullinen asiakaspalvelun ammattilainen Vastuulliseen asiakaspalveluun kuuluu valmistautuminen ja asiakkaan kohtaaminen. Valmistautuminen tarkoittaa, että tunnet yrityksesi tuotteet ja palvelut läpikotaisin. Asiakkaan kohtaamisessa tärkeintä on osata kuunnella ja tarjota hänelle sopivin vaihtoehto. Vastuullinen ammattilainen kuuntelee asiakasta Asiakaspalvelu on vuorovaikutusta ja kohtaamista. Saat siitä eniten irti, jos menet jokaiseen asiakaspalvelutilanteeseen iloisella ja avoimella asenteella. Asiakaspalvelussa tärkein taito on …

Vastuullinen asiakaspalvelun ammattilainen Lue lisää »

Vastuullinen ammattilainen tuntee erityisruokavaliot

Vastuullinen ammattilainen tuntee erityisruokavaliot Asiakas voi noudattaa erityisruokavaliota terveydellisistä, eettisistä tai uskonnollisista syistä. Asiakkaiden erityisruokavaliot voivat välillä aiheuttaa paljonkin vaivaa. Erilaisten trendien perässä juoksevat ja kenties vaivojaan liioittelevat asiakkaat voivat laittaa ammattilaisen hermot koetukselle. Ota erityisruokavaliot silti aina tosissasi. Mikäli et ole täysin varma, sisältääkö annos jotakin asiakkaan kysymää ainesosaa, varmista asia. Kaikkien tietojen muistaminen …

Vastuullinen ammattilainen tuntee erityisruokavaliot Lue lisää »

Keittiön hiili- ja vesijalanjäljet

Hiili- ja vesijalanjäljet ammattikeittiössä Hiilijalanjälki Hiilijalanjälki tarkoittaa jonkin tuotteen aiheuttamaa ilmastokuormaa tuotteen koko elinkaaren ajalta. Hiilijalanjälki mittaa siis eri kasvihuonekaasujen päästöjä. Eri kasvihuonekaasut ovat voimakkuudeltaan erilaisia. Esimerkiksi lehmien märehtimisestä syntyvä metaani on noin 25 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin traktorin pakoputkesta tuleva hiilidioksidi. Eri kaasuja verrataan hiilidioksiin ja lasketaan sitten yhteen. Jalanjälki ilmoitetaan yleensä kilogrammoina. Hiilijalanjäljen …

Keittiön hiili- ja vesijalanjäljet Lue lisää »