Siirry pääsisältöön

Yhteiskuntaa uudistavat oppilaitokset osaavat ennakoida tulevaa

| Blogi

”Ei riitä, että ammatilliset oppilaitokset vastaavat yhteiskunnallisiin tarpeisiin. Niiden on muututtava uudistajiksi, jotka myös itse oppivat ja uudistuvat. Tässä muutoksessa ollaan kiihtymisvaiheessa”, arvioi Kantava-hankkeen projektikoordinaattori Risto Tenhunen.

Risto Tenhunen on työskennellyt 20 vuotta ammatillisen koulutuksen parissa.

Hankkeessa on jalkautettu uudet kestävän kehityksen indikaattorit yli 30 oppilaitoksen voimin. Opetusta, toimintakulttuuria ja johtamista koskevien indikaattorien avulla arvioidaan oppilaitoksen toimintaa kestävän kehityksen näkökulmasta. Työskentelyn lopputuloksena oppilaitos voi hakea OKKA-säätiön kestävän kehityksen sertifikaattia.  

Työelämä odottaa kestävää osaamista

Indikaattoreiden arviointia ovat kuluneen kahden vuoden ajan vieneet eteenpäin oppilaitostasolla toimivat koordinaattorit. Arviointeihin on osallistunut vähintäänkin useisiin satoihin nouseva joukko oppilaitosten henkilökuntaa. Tenhusen arvion mukaan oppilaitosten johto ja strategiat tukevat hyvin oppilaitosten työtä kohti yhteiskunnallisen uudistajan roolia. Tähän ohjaa myös työelämästä tuleva paine. Oppilaitoksilta se vaatii paitsi verkostomaista toimintaa työelämän ja muiden kumppaneiden kanssa myös tulevaisuuden ennakointia.

”Ilmastonmuutoksen hillinnän vuoksi asioita pitää muuttaa aidosti, ja osaamisella on iso vaikutus. Tarvitaan innovatiivisia ratkaisuja, joilla muutetaan toimintatapoja – ei vain paranneta niitä”, Tenhunen esittää.

Hyviä esimerkkejä kumppanuuksien arvosta

Lukuisia hyviä esimerkkejä nousee helposti hankkeeseen osallistuneista oppilaitoksista. Esimerkiksi Perho Liiketalousopistossa on kehitetty oppimisympäristöjä yhteistyössä erilaisten kumppaneiden kanssa. Yksi oppimisympäristöistä on koulun Malmin kampuksella sijaitseva kaupunkipelto, jossa ravintola-, matkailu- ja liiketoiminnan opiskelijat pääsevät kokemaan ruoan reitin ekologiselta pellolta keittiöön ja asiakkaan pöytään. Savon ammattiopisto puolestaan on ollut aktiivinen toimija alueensa monen yrityksen kestävän kehityksen ja ympäristövastuullisuuden polulla. 

Lisää menestystarinoita ja esimerkkejä pääsee kuulemaan Kantava-hankkeen päätösseminaarissa 3.12. klo 13-16. Katso ohjelma ja ilmoittaudu tästä.

Vaikka Kantava-hanke päättyy, tarinat yhteiskuntaa uudistavista oppilaitoksista jatkuvat. Oppilaitokset voivat edelleen hakea kestävän kehityksen sertifikaattia ja lisää tulijoita toivotaan. OKKA-säätiö tukee prosessia, jossa määritellään kehittämistarpeet ja tehdään kolmen vuoden suunnitelma tavoitteisiin pääsemiseksi. 

Työhön antaa tukea myös Syklin vetämän Ammatilliset oppilaitokset kestävän elämäntavan edistäjinä -hankkeen koulutukset.

Jaa

Lue myös