OPETTAJALLE JA MUILLE PELINJOHTAJILLE

Kestävän tulevaisuuden rakentaminen ja siirtyminen kiertotalouteen merkitsevät uudenlaista ajattelua – oppimista. Se mahdollistuu parhaiten oman kokemisen ja ajattelemisen sekä yhdessä tekemisen ja vuorovaikutuksen kautta.

Circula Kiertotalous- ja yrittäjyyspelissä tutustutaan kiertotalouteen luovan tiimityön kautta. Pelillinen lähestymistapa toimii monenlaisille oppijoille, kun tavoitteet ja ohjaaminen sovitetaan pelaajien mukaan. Pelinjohtaja – opettaja tai muu ryhmänohjaaja – tukee tiimien ja koko ryhmän yhteistyötä ja oppimista.

Iältään ja koulutustaustaltaan erilaiset ryhmät yläkoululaisista kokeneisiin asiantuntijoihin innostuvat pelistä. Circula sopii osaksi lukion, ammatillisen koulutuksen tai ammattikorkeakoulun opintoja, mutta myös vapaa-ajan toimintaan. Se on helppo liittää osaksi laajempaa oppimiskokonaisuutta, esimerkiksi yrittäjyyskasvatukseen, omalle ammattialalle tai lukion teemaopintoihin.

Peliä voidaan käyttää myös ympäristö- ja yritysneuvonnassa tai yrityksen sisäisessä koulutuksessa. Pelin avulla kiertotalouden liiketoimintamallit tulevat tutuksi, ja organisaatio tai yritys voi saada ideoita kiertotalouden tarjoamista mahdollisuuksista omalle toiminnalleen. Peli lisää vuorovaikutusta ja yhteistyötä sekä motivoi henkilöstöä ja asiakkaita ympäristövastuulliseen toimintaan.

Tutustu peliaineistoon Materiaalit -sivulla ja osallistu pelin yhteistilaukseen 28.2. mennessä!

 

 

Circula muodostuu ennakkotehtävistä, peliä edeltävästä Kiertotalouskävelystä, Circula-pelistä ja oppimisen jatkumosta. Pelin lähtökohtia ovat pelaajien omat voimavarat – taidot ja persoonallisuus – sekä ylijäämäresurssit, jotka voivat olla materiaaleja, tavaraa tai tiloja. Pelissä yritystiimit ideoivat kiertotalouden mukaista liiketoimintaa omien voimavarojensa ja saatavilla olevien resurssien pohjalta. Jokainen tiimi kehittää omaa yritysideaansa, mutta pelin yllätykset ohjaavat tiimit tekemään myös yhteistyötä muiden yritysten kanssa.

Circula-pelin osallistujat

  • saavat myönteisiä tulevaisuusvisioita ja toimintamahdollisuuksia
  • oppivat ymmärtämään kiertotaloutta käytännön tasolla, yritystoiminnan ja kuluttamisen näkökulmasta
  • tunnistavat ja arvostavat sekä omia että tiimin jäsenten vahvuuksia ja taitoja
  • toimivat yhdessä tiimin kanssa, ottaen vastuuta omasta ja tiimin jäsenten oppimisesta
  • saavat liikeideoiden kehittämiseen ja yrittäjyyteen liittyviä valmiuksia

Tälle sivulle on koottu lyhyesti Circulan oppimisprosessin vaiheet ja niihin liittyviä linkkejä. Lue lisää pelin pedagogiikasta ja käytännön toteutuksesta opettajan oppaasta!

 

Lataa opettajan opas

Ennakkotehtävät

Jotta osallistujat saavat pelistä mahdollisimman paljon irti, heidän on hyvä orientoitua etukäteen kiertotalouden ja yrittäjyyden teemoihin.

A. Videot

Katso ainakin kaksi näistä videoista:

B. Kiertotaloustesti

Kiertotaloustesti tekee tutuksi erilaisia tapoja elää ja kuluttaa kiertotaloudessa. Pahiksia ei tässä testissä ole − sopivia ratkaisuja löytyy joka tyyliin. yle.fi/kiertotaloustesti »

C. Yrittäjyystesti

Yritys tarvitsee monenlaista osaamista, ja jokaisella on yrittäjyyteen sopivia vahvuuksia. Testi löytyy YES-verkoston sivuilta. yesverkosto.fi »

D. Taidot ja vahvuudet tutuksi

Yhteisen aktiviteetin tavoitteena on tunnistaa omaa ja muiden osaamista. Lue ohje opettajan oppaasta!

Kiertotalouskävely

Kiertotalouskävelyllä tutustutaan suomalaisyrityksiin, jotka jo toteuttavat kiertotaloutta käytännössä, sekä erilaisiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Kävely palvelee myös tutustumista ja ryhmäytymistä ja sen avulla voidaan muodostaa pelin yritystiimit. Kiertotalouskävely voidaan toteuttaa yhteisenä ennakkotehtävänä tai pelin alussa, ja se toimii myös itsenäisenä menetelmänä.

Lataa esitteet

Circula Kiertotalous- ja yrittäjyyspeli

Pelaajien tavoitteena on ideoida yritys, joka

  • vastaa aitoihin tarpeisiin tai ongelmiin
  • käyttää luonnonvaroja kekseliäästi ja kestävästi
  • on kannattavaa liiketoimintaa

Vinkkejä pelin soveltamiseen omalle ryhmällesi ja pelin valmisteluun löydät opettajan oppaasta.

Uutta: peliohje vaihe vaiheelta

Circula-peli on suunniteltu siten, että pelaajat voivat toimia tiimeissä peliohjeen avulla itsenäisesti. Opettaja toimii pelinjohtajana ja tukee tiimejä tarvittaessa. Kaikille opiskelijoille itsenäinen tiimityö ei kuitenkaan ole helppoa, esimerkiksi nuorimmille pelaajille yläkouluissa. Jos arvioit, että peliohje on ryhmällesi liian vaativa, voit ohjata peliä vaihe vaiheelta diaesityksen avulla. Lataa diaesitys (pdf). » 

Pelin loppuvaiheessa voit hyödyntää esimerkiksi seuraavia videoita, kun yritystiimit alkavat valmistella pitchausta eli yrityksensä esittelyä:

Oppimisen jatkumo

Peruskoulun ylimmillä luokilla Circula voidaan liittää monialaiseen oppimiskokonaisuuteen ja lukiossa teemalähtöiseen valinnaiskurssiin. Ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikorkeakoulussa Circula voi olla osa yrittäjyys- ja kestävän kehityksen opintoja, mutta yhtä hyvin oman alan osaamisen hankkimista. Peli voidaan kytkeä yrittäjyyskasvatukseen, esimerkiksi Nuori Yrittäjyys ry:n ohjelmiin. Sitran rahoituksella on kehitetty vuosina 2017-2019 kiertotalouden opetussisältöjä ja -menetelmiä eri koulutustasoille.

Circula on Facebookissa!